Artikel van Nick: Het is hier mooi wonen, een leven lang!

Door de woningnood gaat er veel aandacht naar woningbouw in de verkiezingscampagnes van politieke partijen. Dat is bij de VVD niet anders. De wens naar woningen voor iedereen is enorm.

De afgelopen vier jaar hebben wij hier flink op ingezet maar het is nog niet voldoende. ‘Woningen is natuurlijk niet het enige waar wij op inzetten’ stelt huidig fractievoorzitter Nick Bergman. Velen wonen al (jaren) in Uithoorn of De Kwakel. Zij willen hier opgroeien en/of oud worden. Beide aspecten vragen net zo veel aandacht.

Het is fijn opgroeien in onze gemeente. Er is goed onderwijs en er zijn veel speel- en sportvoorzieningen. Dat wil de VVD ook zo houden. Wij zien kansen om het voorzieningenniveau te verbeteren. Met name om inwoners in onze buurten te verbinden. Dit hoeft geen dure derde sporthal te zijn. We hebben gemerkt dat de opblaashal prima functioneert. Verbinding kan ook met kleinere voorzieningen. Als wij naar buurgemeenten kijken zien wij bijvoorbeeld het effect van openbare pierenbadjes. Bij mooi weer komen jong en oud samen voor uren speelplezier. Amstelveen telt zeven pierenbadjes, waarvan een zelfs volledig in beheer van omwonenden. Onze gemeente telt er geen. Veel inwoners spreken wel uit dat hier behoefte aan is. De VVD wil met inwoners op zoek naar een locatie voor het eerste Uithoornse of Kwakelse pierenbadje.

Vanzelfsprekend heeft de VVD ook aandacht voor de ouderen in onze gemeente. Een actief en vitaal leven leiden, de wens om zo lang mogelijk in de eigen woning te blijven wonen met behoud van eigen regie, de stijgende zorgvraag van ouderen de komende jaren en het tekort aan zorgpersoneel vraagt veel aandacht. De VVD vindt het belangrijk dat de gemeente passende ondersteuning biedt aan onze inwoners. Echter ondersteuning vanuit de gemeente en zorgprofessionals is niet voldoende: het vereist ook inzet van mantelzorgers en de buurt. De VVD wil graag het zorgzame karakter van onze inwoners naar elkaar behouden en stimuleren. Wij willen dan ook specifiek ouderenbeleid, dat ingaat op de verschillende fases van ouder worden. Met als doel om een vitaal en actief leven te stimuleren en als gemeente goed voorbereid te zijn op de toenemende zorgvraag van ons inwoners.