Uithoornlijn, de beste optie voor de toekomst

Op 13 oktober was de raadsvergadering waarin de Uithoornse raad met 17 stemmen voor en 4 stemmen tegen positief heeft besloten over de komst van de Uithoornlijn. De volledige tekst van het betoog in de 1e termijn van de raadsvergadering kunt u hieronder lezen.

Vandaag ligt een besluit voor over het al dan niet doortrekken van de tram uit Amstelveen naar Uithoorn, de zgn. Uithoornlijn. Een onderwerp wat de inwoners en raadsleden de afgelopen maanden heeft beziggehouden en veel emoties heeft opgeroepen. Aangezien het huidige busvervoer richting Amstelveen en Amsterdam als goed wordt ervaren, is het voor veel mensen moeilijk te begrijpen waarom we nu iets zouden moeten veranderen. Een verandering die voor een groep aanwonenden aan het voorziene tramtracé bovendien ongevraagde extra overlast gaat geven. Waarom is het nodig om een deel van Uithoorn zo overhoop te halen?

Deze vraag heeft de VVD-fractie zichzelf ook gesteld, het is per slot van rekening geen besluit wat over één nacht ijs genomen kan worden. Ieder besluit, of het nou voor of tegen een Uithoornlijn is, zal decennialang gevolgen hebben voor onze gemeente. Openbaar vervoer in de regio Amsterdam verandert snel, vooral door de komst van de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. Het station Zuid-WTC wordt het nieuwe ov-knooppunt. Hier zal veel van het busvervoer haar eindbestemming krijgen. Vanwege toenemende drukte op de wegen in de stad gaan bussen in Amsterdam geweerd worden. Zoveel mogelijk reizigers richting centrum van Amsterdam zullen gebruik moeten gaan maken van de Noord-Zuid lijn.

Voor een goede aansluiting op openbaar vervoer de stad in, is het voor Uithoorn en De Kwakel zaak om een goede en snelle aansluiting te hebben op Station Zuid-WTC. Dit geldt ook voor aansluiting van dat station naar veel andere bestemmingen elders in de regio of het land. De huidige metrolijn 51 wordt in Amstelveen omgebouwd naar een moderne tram, met als eindpunt ook station Zuid-WTC. Hierdoor dient zich de mogelijkheid aan om de tramlijn door te trekken naar Uithoorn. Uithoorn kan daarmee een snelle, comfortabele en directe verbinding krijgen naar het nieuwe en belangrijkste ov-knooppunt in de regio, station Zuid-WTC. Want station Amsterdam Centraal gaat in de nieuwe ov-opzet een veel minder belangrijke rol vervullen. Kortom, vanuit dit perspectief is de Uithoornlijn een kans die niet zo vaak voorkomt.

Is het dan alleen maar rozengeur en maneschijn als het om de tram gaat? Nee, absoluut niet. De VVD heeft een aantal zorgen:

1. Met alleen een tram zouden voor Uithoorn en De Kwakel belangrijke bestemmingen in Amstelveen Zuid slechter bereikbaar worden. Denk aan de scholen in Amstelveen Zuid en het Stadshart, die zonder overstappen in Amstelveen niet meer bereikbaar zouden zijn. VVD heeft hier eerder op gewezen. We zijn daarom ook blij met de toezegging dat er vanuit Zijdelwaard een busverbinding met deze bestemmingen in stand blijft. De frequentie van deze verbinding zou echter wel hoger mogen dan 1 tot 2 keer per uur. Daarom dienen we samen met Ons Uithoorn, DUS en Gemeentebelangen later vanavond hier een motie voor in.

2. Vergeleken met de huidige buslijnen doet een tram met slechts 3 haltes veel minder plaatsen aan in onze gemeente. Hierdoor zullen veel inwoners verder van een ov-halte verwijderd zijn. Zeker voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn een punt van zorg, waarmee met de inpassing van aanvoerlijnen uit de verder gelegen wijken echt rekening moet worden gehouden.

3. Voor aanwonenden aan het tramtracé levert de komst van de tram een grote verandering op. De voormalige spoordijk wordt nu een druk bereden trambaan. De spoordijk is, vooral voor hondenbezitters, maar ook andere gebruikers een belangrijke factor van woongenot. Om dit te compenseren volgt vanavond een motie van VVD m.b.t. het Polderspoorpad.

4. Veiligheid van de overgangen, zeker voor de schoolgaande jeugd, is van groot belang. Het plaatsen van slagbomen bij de overgangen is dan ook een belangrijke voorwaarde voor de VVD. Met de toegezegde maatregelen en 2 slagbomen is het veiligheidsniveau voor het hele tracé goed gewaarborgd. Echter, de overgang bij Aan de Zoom is in de plannen nu nog niet voorzien van slagbomen. Dit zien we graag toegevoegd, omdat veel jeugd van deze overgang gebruik zal maken. Later vanavond volgt een motie samen met PvdA, DUS, Gemeentebelangen en Ons Uithoorn hierover.

5. Bewoners aan het tramtracé maken zich begrijpelijk zorgen over de mogelijke extra geluidsoverlast als gevolg van de tram. Dit telt op bij het almaar toenemende vliegverkeer van Schiphol. Maar ook telt het geluid op bij de al rijdende bussen over het al bestaande busbaan tracé richting Aalsmeer. Ik vind dat hiervoor serieus aandacht moet zijn. De toezeggingen voor geluids- en zichtschermen in het vanavond voorliggende besluit, zijn voor ons dan ook toezeggingen waaraan niet getornd mag worden. Detailinvulling dient in goed overleg met de aanwonenden plaats te vinden. Dit soort voorzieningen mogen nooit opgeofferd worden voor bezuinigingen, in het geval de kosten voor de tramlijn toch blijken tegen te vallen.

Ik wil benadrukken dat de Uithoornse Raad zeggenschap moet houden over de inrichting van het tramtracé. Daarom dient VVD samen met DUS, Gemeentebelangen en Ons Uithoorn een amendement in waarin dit geregeld wordt.

Het is goed om te realiseren dat vanuit de overheid een forse bezuiniging op het openbaar vervoer in onze regio wordt doorgevoerd. Tegelijk groeit het aantal reizigers. Met minder geld moeten dus meer reizigers vervoerd worden. Ondanks een hoge investering is de tram op de lange termijn de voordeligste optie. Dit is de beste garantie dat we ook in de toekomst een goede verbinding behouden.

Alles overwegend concludeer ik samen met de VVD fractie dat, wanneer rekening wordt gehouden met onze zorgen, de Uithoornlijn de beste optie voor de toekomst is. Vergeleken met de huidige situatie met de buslijnen, is het voor de één een verbetering en voor de ander een achteruitgang, zo reëel moeten we zijn. Er ligt een niet geringe bezuinigingsopdracht voor het openbaar vervoer in de regio. Het algemeen belang is met de komst van de tram het beste gediend, hoe onlogisch dat ook zal klinken bij een aantal inwoners.

Wanneer we doorgaan met uitsluitend bussen richting Amstelveen en Amsterdam, is de kans groot dat we op termijn ook een groot deel hiervan verliezen. Of in ieder geval met extra overstappen in Amstelveen worden geconfronteerd. Met de Uithoornlijn hebben we voor de toekomst in ieder geval veiliggesteld dat we het belangrijkste ov-knooppunt in de regio direct, snel en comfortabel kunnen blijven bereiken.

Marcel van Haren