Tot hoe ver komt de tram?

Het zou goed zijn om de mogelijkheid van een tramstation ten noorden van de N201 dient serieus mee te nemen in de huidige studies voor het doortrekken van de tramlijn naar Uithoorn. Dat is de belangrijkste conclusie die de fractie van de VVD Uithoorn – De Kwakel trekt na de drukbezochte thema-avond op 17 november jl. Zowel voor- als tegenstanders, maar ook veel mensen die nog geen standpunt hadden bepaald, hadden aan diverse tafels discussies met de raadsleden van de VVD-fractie.

Afbeelding 1 Overzicht planning besluitvorming doortrekken Amstelveenlijn

De door de VVD georganiseerde discussie in Het Rechthuis a/d Amstel ging over de plannen om de nieuw aan te leggen Amstelveenlijn door te trekken naar het busstation in Uithoorn en wellicht zelfs tot het dorpscentrum. Na een leerzame inleiding door ov-specialist Egon Hogenboom was het tijd voor de ruim 80 gasten om in gesprek te gaan met de VVD-raadsleden. Opvallend was dat er veel mensen aanwezig waren die nog geen standpunt hadden ingenomen. Aan vrijwel alle tafels was er discussie over de grote afstand tussen de geplande tramstations binnen Uithoorn. Hierdoor zou de loopafstand erg toenemen, erg vervelend voor mensen die slecht ter been zijn en afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Het is daarom gewenst om het huidig fijnmazige halte aanbod zoveel mogelijk te handhaven, waardoor er binnen Uithoorn ook bussen zullen moeten blijven rijden.

Dorpscentrum, busstation of noordelijk van N201?
Het doortrekken van de tramlijn naar het dorpscentrum werd door de meeste aanwezigen als overbodig gezien. Een eindhalte bij het busstation in Uithoorn werd beter ontvangen, maar er worden dan wel problemen verwacht door een gebrek aan parkeermogelijkheden. De optie om een eindhalte voor de tram ten noorden van de N201 te maken, kwam opvallend vaak ter sprake en werd door veel aanwezigen als een van de beste opties gezien. Een paar randvoorwaarden werden daarbij wel genoemd:
1. Ruime parkeervoorzieningen t.b.v. opstappers uit de hele regio.
2. Goede aanvoer via bussen uit Uithoorn, De Kwakel en omliggende regio.

Aanwonenden
Natuurlijk kwamen tijdens de avond ook de begrijpelijke en vaak terechte bezwaren van aanwonenden van het mogelijke toekomstige tracé uitgebreid aan de orde. Er zijn bij hen veel zorgen over geluidsoverlast, verslechtering van het woongenot, parkeeroverlast, waardedaling van de huizen, mogelijke toename van criminaliteit en de veiligheid van de spoorovergangen. De signalen van aanwonenden moeten volgens de VVD serieus worden meegenomen in de lopende onderzoeken.

Afwegingen
Er is op dit moment nog geen sprake van een definitieve keuze voor welke optie dan ook. De uiteindelijke politieke afweging moet natuurlijk wel worden gemaakt in het belang van alle inwoners van Uithoorn. En daarbij staat voor de VVD voorop dat het huidige voorzieningenniveau, dat nu wordt verzorgd door buslijn 170, op zijn minst in stand blijft en liefst nog verder verbetert. De voor Uithoorn belangrijke plaatsen, zoals de scholen in Amstelveen Zuid, Plein 1960, VU ziekenhuis en Leidseplein, moeten goed en frequent worden aangedaan met zo min mogelijk overstappen. Iets waar vrijwel alle aanwezigen op 17 november het over eens waren. Een snelle verbinding met het toekomstige ov-knooppunt bij station Amsterdam Zuid is wat VVD betreft een vanzelfsprekendheid. Daarvoor kan een tram met haltes voorzien van ruimschoots voldoende parkeergelegenheid een goede oplossing bieden. Of deze bij het huidige busstation of ten noorden van de N201 moet komen, moet volgens de VVD uit het lopende onderzoek gaan blijken.

Diverse onderzoeksrapporten zijn te vinden op de website van de Stadsregio Amsterdam: http://www.stadsregioamsterdam.nl/beleidsterreinen/infrastructuur/projecten-ov/uithoornlijn

Verbreden N521 en bereikbaarheid Schiphol 
Los van alle discussie over de tramlijn kwam ook het verbreden van de N521 naar Amstelveen vaak aan de orde, al dan niet voorzien van een busbaan. Dit is natuurlijk al een lang gekoesterde wens van de VVD, waarvoor we ons al jaren inzetten en in blijven zetten. Tot slot mag ook het verbeteren van de busverbindingen met Schiphol en Utrecht niet vergeten worden, niet alle inwoners zijn namelijk alleen maar gericht op Amsterdam.