Integrale tekst VVD t.b.v. de kadernota 2018

Soepele overgang sociaal domein Ondanks dat we krap bij kas zitten is het toch maar mooi gelukt dat een omvangrijk nieuw takenpakket, namelijk het Sociaal Domein, zacht is geland en zowel operationeel als financieel is ingebed in de gemeentelijke organisatie. Wij constateren dan ook met tevredenheid dat het instellen van de doelreserve Sociaal Domein kan worden teruggedraaid.

Meer mensen in de bijstand

Zorgelijk is de stijging van bijstandsgerechtigden met meer dan 50% in de afgelopen 4 jaar. Mensen in de bloei van hun leven die niet aan het werk komen. De stijging die we meemaken is ongekend hoog in relatie tot de rest van Nederland. Over de grondoorzaak is de gemeenteraad onvoldoende geïnformeerd: hoe kan het dat de economie op volle toeren draait, het aantal openstaande banen in deze economisch sterke regio groeit en dat er toch steeds meer inwoners onder de 67 jaar niet aan het werk zijn, figuurlijk vaak aan de kant staan? Dat is onwenselijk voor de sociale cohesie, kan leiden tot vereenzaming of sociale uitsluiting en kan afbreuk doen aan het gevoel van zingeving en meedoen in de samenleving. Dat kunnen en willen we niet accepteren. Daarbij leggen de kosten van uitkeringen, re-integratie en aanvullend armoedebeleid een miljoenen beslag op de gemeentelijke middelen. Wat zijn de alternatieve keuzes die we kunnen maken om terug te keren naar een substantieel betere verhouding tussen werkenden en niet-werkenden? Hoe creëren we een win-win situatie waarbij mensen aan het werk komen, bedrijven kunnen groeien en de gemeentelijke lasten lager worden? De VVD zal dit onderwerp agenderen voor nader informatief beraad.

Betere financiële vooruitzichten

We zijn blij met de gezonde financiële vooruitzichten van de gemeente. De grootste financiële lekken zijn boven water: het gaat beter met Greenpark en de grondposities stijgen in waarde. Nu nog de kostenbijdrage aan DUO+ onder controle krijgen, terwijl de voortdurende reorganisatie moet leiden tot een robuustere en efficiëntere organisatie op termijn. Daarbij wensen we het college en de ambtenaren veel succes. We hopen daarbij dat de gezamenlijke reis ook leerzaam en plezierig is. Dat er eerlijk kan worden gesproken over wat er goed gaat en nog beter kan. We hebben er vertrouwen in dat de regionale samenwerking nuttig is voor alle partijen.

Woonlasten

Hebben we op financieel gebied geen zorgen? Nee. Wij maken ons grote zorgen om de voortdurend stijgende woonlasten. Steeds met een plausibele uitleg, maar onder aan de streep kan de belastingbetaler de beurs weer trekken, terwijl er op sport en groenvoorzieningen wordt bezuinigd. De inkomsten uit precariorechten worden in de kadernota voorzichtigheidshalve nog even geparkeerd tot er antwoord is vanuit Den Haag. Daar hebben we begrip voor, maar de VVD verwacht wel dat er in de begroting duidelijkheid gecreëerd wordt die recht doet aan de motie over dit onderwerp.

Woningen en sport

Daarnaast zijn er nog veel meer positieve punten, zoals de realisatie van nieuwbouw in de Europarei, het oude dorp, de Kwakel, Legmeer en Zijdelwaard. Een nieuwe bestemming voor de Hoeksteen en goed draaiende winkelcentra en horeca maken het dorp levendig en gezellig. Door de verhuizing van de fietscross naar de Legmeer, ontbreekt alleen nog een nieuwe sporthal op de sportboulevard om de inhoudelijke samenwerking tussen de teamsportverenigingen nog beter vorm te geven. De VVD is van mening dat niet alleen scholen, sociale en (para)medische instellingen elkaar kunnen versterken als ze dichtbij elkaar zitten, maar dat dat ook geldt voor de sportverenigingen onderling. En ja, we vinden het een vanzelfsprekend als er bij het Duet een nieuwe gymzaal komt en dat we investeren in de doorstroming op de Zijdelweg. We roepen het college op om nog meer te denken in mogelijkheden. Ook roepen we het colleg op om meer vertrouwen te hebben in participatie en in vrijwilligersorganisaties, zoals sportverenigingen en het Dorpshuis de Kwakel. Dat vergt een andere aanpak dan het overleg met gesubsidieerde en geprofessionaliseerde instellingen.

Zeker nu het sociaal domein op orde is, is er meer aandacht nodig voor zaken die voor alle inwoners bijdragen aan een nog mooiere leefomgeving. Eén die uitnodigt om te bewegen, te spelen en te genieten.

Want een welvarend dorp is gebaat bij een mooie en uitnodigende buitenruimte waar mensen elkaar kunnen ontmoeten:

- met hun kinderen bij de speelplaatsen,

- op sportclubs,

- met hun hond op de losloopplekken,

- in de winkels in de buurt,

- wandelend langs de Amstel, op een terras of in een kerk, kroeg of dorpshuis voor een klaverjasavond.

Dus roept de VVD op om oog te houden voor goed onderhouden wegen en openbaar groen, speelplaatsen en sportvoorzieningen. Want de gemeente is er voor het welzijn van alle inwoners. Ook voor de jeugd waar het goed meegaat, voor de werkenden en de gepensioneerden. Om alle voorzieningen in stand te houden is het goed om vanuit onze strategische visie meer aandacht te hebben voor de middengroepen die steeds moeilijker aan een betaalbare woning kunnen komen. Zij zijn de ruggengraat van het sociale leven: ze vormen een onmisbare bron voor de vrijwilligers en de mantelzorgers. Ook moeten we aandacht houden voor de ondernemers en andere mensen die ook financieel kunnen bijdragen aan een mooi Uithoorn. Zij zijn onmisbaar voor een dorp waar het voor iedereen goed wonen is en waar sport, winkels en andere voorzieningen bijdragen aan een prettig vestigingsklimaat.

We roepen het college op om de ingezette weg voort te zetten en onze inbreng vanavond te gebruiken om op punten zaken bij te sturen in het belang van ons dorp en onze inwoners. Nu en in de toekomst.