VVD fractie stemt voor verkoop Eneco aandelen Uithoorn

Donderdag 2 november heeft de raad besloten over ons aandeelhouderschap in Eneco Groep NV. Niet wat we met eventuele opbrengsten allemaal zouden kunnen doen stond centraal in dit debat en ook niet hoe groot onze duurzaamheidsambities zijn. Nee, het ging om de vraag of wij een stukje van een commercieel bedrijf in ons bezit willen houden.

Inmiddels is duidelijk dat aandeelhouder willen blijven van Eneco betekent dat we minderheidsaandeelhouder worden met een commerciële partij als meerderheidsaandeelhouder. En dat is wat betreft de VVD een financieel risico dat wij niet vinden passen in een financieel gezond Uithoorn. Het dividend is dan immers niet meer zo stabiel als dat het nu is. Het nieuwe Eneco heeft een aanmerkelijk hoger risico profiel dan het oude, ongesplitste Eneco.  Het bezitten van aandelen in een commercieel bedrijf is geen kerntaak van een gemeente, wij investeren immers ook niet in Philips of Shell.

De VVD fractie heeft voor verkoop gestemd en dit standpunt werd door een meerderheid van de raad gedeeld.