Hoe sociaal wordt Uithoorn? Terugblik 1e verkiezingsdebat 29 januari jl.

Afgelopen week vond onder auspiciën van het Uithoorns Participatie Platform Sociaal Domein, een verkiezingsavond plaats onder het Motto: “Hoe sociaal wordt Uithoorn?” De VVD nam hier natuurlijk ook aan deel. Naast discussie kreeg ook elke partij de gelegenheid om haar visie op het sociale domein weer te geven. Door onze lijsttrekker, Jan Hazen, werd de onderstaande VVD-visie gepresenteerd.

Uithoorn is een sociale gemeente.

Voorzieningen zijn ruim beschikbaar, de gemeentelijke organisatie staat op poten en vanuit de maatschappij wordt meegepraat en gedacht. Er zijn veel vrijwilligers actief en binnen de gemeente zijn veel initiatieven. Dit Participatie Platform Sociaal Domein Uithoorn, waar we vanavond te gast zijn is daarvan een mooi voorbeeld.

De afgelopen jaren zijn we als lokale politiek druk geweest om alle nieuwe wetgeving te vertalen naar verordeningen en beleidsregels. Vreselijk belangrijk, maar daar gaat het natuurlijk in wezen helemaal niet om. Als je het hebt over sociaal, dan heb je het namelijk altijd over mensen, en die horen centraal te staan.

De VVD vindt dat elk mens zo zelfstandig mogelijk zijn/haar leven moet kunnen leiden en daarbij de eigen idealen moet kunnen nastreven. Dat betekent dat je zelfstandig moet kunnen zijn. Niet alleen qua inkomen, maar ook qua sociaal netwerk. Daarnaast vinden we dat je ook een bijdrage aan de samenleving hoort te leveren, in welke vorm dan ook. Van werk tot vrijwilliger, van behulpzame buurman tot mantelzorger.

Helaas is het zojuist gestelde niet voor iedereen volledig weggelegd. Dus als je gezondheid of leeftijd je in de steek laat dan helpen we elkaar. Zo doen we dat in Nederland, dus ook in Uithoorn en De Kwakel. Niet alleen vanuit de overheid, maar ook vanuit familie, vrienden, buren en vrijwilligers. Het doel van dat alles is om zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen blijven en (typisch VVD!) je eigen keuzes te kunnen maken. (We willen toch allemaal stiekem Hendrik Groen zijn?)

Naast alles wat goed gaat heb ik wel een zorgpunt. En dat is de toenemende eenzaamheid die steeds verder onze samenleving binnensluipt. Ouderen die hun sociale omgeving verliezen, maar ook andere alleenstaanden, waaronder jongeren al of niet met een gedeeltelijke beperking.

De overheid lost dat niet op. Dat zal vanuit de samenleving moeten komen. De VVD ziet een bloeiend verenigingsleven op alle gebieden als een krachtig hulpmiddel, waarbij mensen al vroeg in een sociaal verband komen en daar houvast aan kunnen ontlenen. Maar ook particuliere initiatieven zoals bijv. De Buurtkamer in De Kwakel met een wekelijks ontmoetingsmoment op een vertrouwde plek. Dat maakt de samenleving sterk en daar wil de VVD de komende periode verder in blijven investeren.