Nick Roosendaal blikt terug op 16 jaar raadswerk

De plek waar ik me voor inzet en me thuis voel: met hart voor ons dorp Uithoorn aan de Amstel. Waar het goed is om te wonen voor jong en oud. Ruimte voor gezinnen. Waar mensen voor elkaar klaar staan. Waar ruimte is voor eigen keuzes en waar iedereen zijn of haar talenten verder kan ontwikkelen.

Na 16 jaar gemeenteraadslid voor de VVD geef ik het stokje door. Tijd voor een terugblik. Wat is er in die jaren door de gemeenteraad voor elkaar gekomen in Uithoorn en de Kwakel? Waar ben ik trots op?

Wat hebben we met de VVD in de coalitie bereikt?

• de ongelijkvloerse kruising met de eindelijk omgelegde N201;

• nieuwe schoolgebouwen met moderne gymlokalen;

• mooie vernieuwde winkelcentra met vrij parkeren en voldoende parkeerplaatsen in de wijken;

• meer ruimte voor sport en recreatie en

• een samenleving waar gemeente en vrijwilligers samenwerken om een mooi dorp te bouwen. Van en voor ons allemaal.

Samen met mijn collega raads-leden heb ik me sterk gemaakt voor een gemeente waar het prettig wonen en werken is. Voor jong en oud.  Mijn motivatie was en is dat ik met plezier in Uithoorn ben opgegroeid, dat mijn ouders en hun buren er al bijna 50 jaar met veel genoegen wonen. Dat gun ik mijn kinderen en hun leeftijdsgenoten ook van harte. We hebben met de VVD als grootste partij veel voor elkaar gekregen. Ik ging de raad in om als volksvertegenwoordiger en inwoner mee te beslissen over belangrijke onderwerpen. Om erop toe te zien dat ons    verkiezingsprogramma in daden werd omgezet. Zodat we onze beloftes waar konden maken. Hoe houden we onze gemeente prettig leefbaar? Laat ik een paar echte VVD onderwerpen kiezen:

Sport en recreatie

Sport is leuk en gezond. Door de VVD komt er een extra sporthal op sportpark De Randhoorn.

Zodat nog meer jeugd van Qui Vive en De Legmeervogels ook in de winter in Uithoorn kan blijven sporten. Dat was hard nodig.  Bedankt sporthal Leimuiden en gemeente Aalsmeer, maar binnen- kort kunnen onze kinderen op de fiets naar zaaltraining!

Elke wijk heeft op loopafstand veilige speelvelden. Zodat kinderen van elke leeftijd op een leuke manier zichzelf motorisch kunnen ontwikkelen en de wereld om hen heen beter leren kennen.

Goed gymnastiekonderwijs en sporten in verenigingsverband zijn onmisbaar voor een gezonde ontwikkeling van kinderen tot sociale en gelukkige volwassenen.

De VVD neemt sport serieus. Iedere school heeft binnenkort moderne gymlokalen. Beloofd is beloofd! De afgelopen jaren hebben we flink geïnvesteerd in de aanleg van (kunst)grasvelden en ook wordt de Scheg gerenoveerd. Wij als ouders en vrijwilligers maken het mogelijk dat er in Uithoorn voluit van sport en andere mooie dingen kan worden genoten. Met dank aan de actieve leden die zich vrijwillig inzetten voor een hecht verenigingsleven en leuke evenementen (Uithoorns Mooiste, jeugdtoernooien van handbal, voetbal en hockey, de Avondvierdaagse, roei en scouting activiteiten en nog veel meer). Zo kunnen kinderen en volwassen betaalbaar en met plezier gezond bezig zijn. Zo maken we deel uit van een sociaal netwerk van mensen die er voor elkaar zijn. De VVD vindt het ook belangrijk dat ouderen voldoende plekken hebben om elkaar te ontmoeten en bijvoorbeeld te bridgen. De Legmeer, De Kwakel en Meerwijk verdienen meer aandacht. Naast Thamerdal en Europarei mag er ook in andere wijken meer aandacht komen voor mensen die elkaar willen ontmoeten. Wat is de nieuwbouw in Europarei mooi geworden. Dat hadden we jaren eerder moeten doen!

Wat ik zelf een mooie overwinning vind, is dat er nu een brug komt tussen het Libellebos en het hondlosloopgebied achter de Europarei. Een langere wandeling met of zonder hond wordt dan eindelijk mogelijk. Ik zie er naar uit! In elke wijk moet een veilig gebied komen waar honden los kunnen lopen. Waar betaal je tenslotte hondenbelasting voor?

Werk en wonen, bereikbaarheid en veiligheid

We zijn een echte forensengemeente in een omgeving waar gelukkig veel werk is. Dankzij de overdracht van taken aan de gemeente leveren we nu veel beter (en goedkoper) maatwerk voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het is belangrijk dat we voldoende ruimte bieden voor werkenden om in onze gemeente te kunnen wonen. Zij zijn het fundament voor onze welvaart. Meer eengezinswoningen en vrije huursector woningen zijn daarom nodig.

Over bereikbaarheid: goede verbindingen met Amsterdam, Amstelveen, Haarlem en Schiphol zijn belangrijk om prettig te wonen in ons dorp. Met goede winkelgebieden (gratis parkeren!), een mooie Amstelpromenade met leuke horeca. We hebben prachtige historische steden in de buurt met bioscopen, theaters, topziekenhuizen en onderwijsinstellingen waar je binnen 45 minuten bent.

Je komt er allemaal snel en gemakkelijk met de auto, de fiets of het openbaar vervoer. En met de nachtbus is tot laat uitgaan in Amsterdam mogelijk.  Sinds december is er via de busbaan een frequente en snelle verbinding (25 minuten!) met Station Schiphol. Niet langer overstappen als je op Schiphol werkt of je laten halen en brengen van en naar de luchthaven. Super!

Waar ik verder trots op ben? Dat er nu een veilig fietspad langs de Noordammerweg is. Schooljeugd, sporters en andere fietsers hoeven niet meer over de “snelweg” te fietsen richting Qui Vive of het Alkwin Kollege en Thamen.

De omlegging van de N201 was stap 1 om van de files en overlast van het drukke verkeer af te komen. Ik ben blij dat mijn voorstel voor een ongelijkvloerse kruising met de Zijdelweg is uitgevoerd. Voor de doorstroming naar Amstelveen is dat veel beter. Geen files meer in het oude dorp.

En om in Meerwijk te komen sta je niet meer elke middag ellenlang voor het stoplicht te wachten. Nu nog een verbreding van de weg naar Amstelveen en een klaverblad om de rotondes veiliger te maken. Dan staan we ’s morgen ook niet meer onnodig in de file richting Amsterdam.

Wat is er nog meer bereikt? Alle bushaltes zijn ongelijkvloers aan- gelegd en bij oversteekplaatsen zijn de trottoirs verlaagd. Samen met goede verlichting en mooi onderhouden groen dichtbij huis is Uithoorn mooi en veilig voor iedereen.

De VVD heeft de afgelopen jaren in het college veel bereikt en ik ben blij dat ik me naast de drukte van ons gezin en mijn werk, mij als volksvertegenwoordiger, net als veel andere vrijwilligers voor ons dorp nuttig heb kunnen maken. We zijn een liberale welvarende gemeente en dat moet zo blijven.

Ons werk willen we met een vernieuwde ploeg enthousiaste- lingen voortzetten. Zodat onze gemeente ook de komende 16 jaar een prettige plek blijft om te wonen en te werken. Bedankt voor het vertrouwen.

Stem daarom ook deze keer lijst 1: VVD!