Interview Michael Bouwmeester met het witte weekblad.

De Kwakel als voorbeeld

GRIJS "De interesse had ik al," aldus Bouwmeester. "Anders rol je er niet in. Ik heb me aangemeld voor de partij en na gesprekken met Jan Hazen, nu wethouder en toen nog raadslid, was ik helemaal overtuigd. Een jaartje heb ik meegelopen. De lokale politiek is anders dan verwacht. Van te voren heb je een beeld voor ogen van grijze mannen met dikke buiken. Maar dat beeld klopt niet. Dat wil ik ook laten zien aan de gemeenschap laten zien: je kunt ook raadslid zijn op jonge leeftijd, als je een gezin hebt."

DORP Zes jaar geleden is het gezin in De Kwakel komen wonen. "Dat was wel even wennen. Daarvoor woonden we in Uithoorn. De Kwakel is een rustig dorp." Als buitenstaander kan het best lastig zijn om je draai te vinden in een dorp, maar daar had het gezin geen last van. "Ons zoontje was toen één jaar. Hij ging hier naar de peuterspeelzaal, zo leerden we vrij makkelijk mensen kennen." Hij geeft daarnaast training aan kinderen bij KDO.

SPORT De komende vier jaar gaat hij zich met name richten op de onderwerpen sport, cultuur en educatie. Een grote wens van de VVD is de komst van een derde sporthal in de gemeente. "Of de sporthal er echt binnen vier jaar staat is de vraag, maar het moet wel lukken om de komende jaren daar harde beslissingen over te nemen."

CULTUUR Wat betreft cultuur is nog niet helemaal duidelijk wat de komende raadsperiode op het programma staat. "Eerst staat een aantal belangrijke onderwerpen op de agenda, zoals de tram en de ontwikkeling van het dorpscentrum. In het centrum wil de gemeente ook ruimte creëren voor cultuur. Hoe de invulling precies wordt, is nog niet duidelijk. Mogelijk komen er beelden waar een mening over kan worden gegeven. Overigens moet je bij cultuur niet alleen denken aan de schouwburg. In De Kwakel hebben we een rijke dorpscultuur met bijvoorbeeld de kermis en Kwakelse veiling. Dat zijn grote evenementen voor het dorp, het is belangrijk dat deze blijven behouden. Ook in Uithoorn gebeurt steeds meer: denk maar aan het culinaire festival, de Amstelproms en de Tropical Night."

BEHOUDEN Wat betreft Bouwmeester heeft Uithoorn het aardig voor elkaar. "Hier in De Kwakel is het prettig wonen. Het is groen en er zijn voldoende speelvoorzieningen. Het is wel zaak dit te behouden." Positief is hij ook over de ontwikkelingen die de gemeente staan te wachten. De eerder genoemde tramverbinding met Amstelveen en de ontwikkeling van het dorpscentrum. Wel zou Uithoorn best wat meer op De Kwakel mogen lijken qua mentaliteit. "Als ik hier de voordeur open laat staan, gebeurt er niets. Dan houdt de buurman een oogje in het zeil. Waarschijnlijk is dat in Uithoorn anders."