Uithoorn strijdt voor minder overlast Schiphol.

Steeds meer mensen in Uithoorn en De Kwakel hebben last van vliegtuiglawaai, met name veroorzaakt door startende vliegtuigen vanaf de Aalsmeerbaan. Bovendien maken ze zich zorgen over de luchtkwaliteit en fijnstof. ‘Onacceptabel’ was dan ook de eerste reactie van de raadsfracties in de werkgroep Schiphol van de gemeente Uithoorn, toen uit de onlangs verschenen concept-Milieueffectrapportage (MER) bleek dat Schiphol kan groeien naar 540.000 vluchten per jaar als de 4e baan regel wordt losgelaten. De 40.000 extra vluchten komen volgens de concept-MER grotendeels ten laste van de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan.

Overlast moet minder

Uithoorn en de andere bestuurders in de regio (BRS) hebben in hun advies aan de Omgevingsraad Schiphol (ORS) gesteld dat wat hen betreft nu geen overhaaste besluiten worden genomen over de ontwikkeling van Schiphol na 2020 (einde van het Aldersakkoord). Eerst moet een aantal belangrijke onderzoeken naar o.a. de effecten van fijnstof en veiligheid op de luchthaven afgerond worden. Daarnaast is er een brede visie nodig op de toekomst van de luchtvaart op langere termijn. In het advies aan de minister dat de heer Alders namens de ORS uitbrengt moet blijken of het advies van de BRS is overgenomen.

 

Het college en de gemeenteraad van de gemeente Uithoorn vinden dat de overlast in Uithoorn en De Kwakel minder moet worden. Wij willen dat de gemeente Uithoorn leefbaar blijft. We blijven niet alleen strijden voor hinderbeperking en het in stand houden van de 4e baan regel maar we blijven ook aandacht vragen voor de luchtkwaliteit in onze gemeente.  Daar gaan we onze inwoners ook bij betrekken.


Voor het gehele persbericht, zie de bijlage.