Verkiezingsprogramma Waterschap Amstel Gooi en Vecht

De VVD gaat voor droge voeten! Veilig wonen, beschermd door dijken of door andere maatregelen om hoogwatersituaties te voorkomen. Zorgen dat Nederland droog en veilig blijft is de belangrijkste waterschapstaak en staat altijd voorop wat betreft de VVD. Waterschappen hebben de plicht om mensen te beschermen tegen water. Waarbij altijd op zoek wordt gegaan naar innovatieve kansen als dit verbeteringen oplevert.

De VVD in waterschap Amstel Gooi en Vecht vindt het daarom belangrijk dat de dijken goed worden gecontroleerd, helemaal als het weer zo droog wordt als afgelopen zomer. Door droogte kunnen er namelijk scheuren komen in de dijken die deze dan instabiel maken. Dit moet worden voorkomen! #drogevoeten

Bodemdaling

VVD: alleen innovatie en samenwerking kan bodemdaling stoppen

Bodemdaling is een hot issue; het heeft namelijk een effect op de leefbaarheid in ons land. Niemand wil immers dat zijn huis of bedrijf verzakt of dat grond onbruikbaar wordt. Ook binnen het waterschap Amstel, Gooi & Vecht is het een actueel onderwerp, omdat de hoogte van de waterstand een taak is van het waterschap. Bij de algemene bestuursvergadering van 14 januari jl. is beslist over de manier waarop het waterschap de komende jaren de bodemdaling wil aanpakken.

De VVD is van mening dat de bodemdaling alleen succesvol kan worden bestreden als alle betrokkenen hun bijdrage willen leveren. En we per gebied gaan bekijken wat nodig is. Wat de VVD betreft kijken we niet weg en gaan we samen aan de slag! Daarbij zetten we in op innovatieve methodes. En hebben we oog voor de belangrijke rol die de boeren en de waterrecreatie hebben voor onze economie. Dit is een andere aanpak dan tot nu toe en de VVD staat hier volledig achter.

Wat is bodemdaling in een nutshell?

De afgelopen jaren is de bodem in Nederland in met name veengebieden op meerdere plekken gedaald. Dit komt onder andere doordat veen (in de zomer)

Zie de Bijlage.

Met op nummer 04. Niels van Rijswijk (M) – Uithoorn