Betoog over Schiphol.

Kijkend naar de uitkomsten van de recente bewonersconsultatie blijkt heel duidelijk dat voor onze inwoners de maat vol is betreffende de overlast van Schiphol. De enquête is veel ingevuld en volgens deskundigen is de uitkomst zeer representatief. Onze inwoners zijn de almaar toenemende overlast duidelijk zat en zien Schiphol steeds meer als een onbetrouwbare en asociale buurman.

Toen ik hier in 2011 kwam wonen wist ik dat ik rekening moest houden met wat overlast, maar sinds die tijd lijkt de overlast geëxplodeerd. Zelf woon ik in het Burgemeester Kootpark en ondervind ik dagelijks de almaar toenemende overlast. Ook voor mij is de maat vol. Zozeer zelfs dat bij mij, net als bij andere plaatsgenoten, wel eens de gedachte opkomt om onze gemeente te verlaten. Uithoorn en De Kwakel worden onevenredig hard geraakt door de groei van Schiphol en de daarmee snel toenemende overlast.

Geluidsoverlast is wat ons betreft een deel van het probleem, het gaat ons om de leefbaarheid in de gemeente. Daaronder vallen naast geluidsoverlast ook gezondheid en welzijn. Steeds meer onderzoeken tonen aan dat wonen naast een vliegveld schadelijk is voor de gezondheid. Geluidsoverlast, de stress en de slaapproblemen als gevolg daarvan, maar ook fijnstof en ultrafijnstof zijn duidelijk van invloed op onze gezondheid. Wij zijn van mening dat een overheid niet mag spelen met de gezondheid van haar inwoners. Gezondheid dient altijd bovenaan te staan.

De schade voor het milieu is een ander nadelig aspect van vliegen. Denk aan de uitstoot van CO2, stikstof en, opnieuw, fijnstof. Ik heb daar zorgen over. Binnen Europa zouden daarom snelle treinverbindingen de standaard moeten worden. Schiphol als belangrijke reizigershub, waarbij vliegen slechts één van de opties is, is een heel ander beeld dan Schiphol als vliegveld.

De Uithoornse gemeenschap van 30.000 mensen is op regionale en Nederlandse schaal een dwerg. Andere gemeenten in de regio ervaren ook overlast van Schiphol en willen, net als wij, minder overlast. In het huidige model van Schiphol betekent minder overlast voor de één, meer overlast voor de ander. De VVD pleit er dan ook voor om niet alleen het eigen straatje schoon te vegen, maar in samenwerking met zoveel mogelijk andere partijen die overlast ervaren een oplossing te vinden.

Aan mijn accent hoort u waarschijnlijk dat mijn roots in Brabant liggen. Als ik daar met vrienden en familie praat over de overlast die we hier ervaren van Schiphol krijg ik heel andere reacties: “Dat weet je toch als je daar gaat wonen, dus je moet niet zeuren!”

Inderdaad, als je in serene rust wilt wonen ga je inderdaad niet naast een vliegveld wonen, maar er zijn ook grenzen aan wat dragelijk is. De publieke opinie over vliegen en de gevolgen daarvan is enigszins aan het kantelen, maar we moeten ons realiseren dat we niet overal begrip krijgen voor onze zorgen. Net zoals de Groningers dat decennialang niet hebben gehad m.b.t. de aardbevingen, ten gevolge van de aardgaswinning. De Tweede Kamer is een vertegenwoordiging van de gehele Nederlandse bevolking. We zullen veel werk moeten verzetten om ons punt in heel Nederland duidelijk te maken, zodat er in Den Haag besluiten genomen worden die rekening houden met ons.

De Raadswerkgroep Schiphol is al jarenlang actief om de Uithoornse belangen bestuurlijk en politiek uit te dragen en te verdedigen. Sinds enige tijd heeft Uithoorn ook een actiegroep genaamd PUSH die zich hard maakt tegen Schiphol en bewoners mobiliseert om van zich te laten horen. Het werk van PUSH en de gemeenteraad vullen elkaar aan, maar zijn verschillend van aard. Actie voeren, besturen en politiek bedrijven zijn verschillend in aanpak, maar kunnen elkaar zeker versterken. Ik spreek daarom de hoop en wens uit dat we, ieder in onze eigen rol en kracht, goed met elkaar samenwerken. De lokale VVD staat in ieder geval zeer sympathiek de standpunten van PUSH.

De lokale VVD vindt dat praten over groei van het aantal vliegbewegingen nu niet aan de orde is. Eerst moeten de hinderbeperkende maatregelen uit het Aldersakkoord worden doorgevoerd én worden gehandhaafd. De hinder die onze inwoners ondervinden is de afgelopen jaren sterk toegenomen en voor ons is de maat vol. Hoe je het ook wendt of keert, met de huidige regels betekent verdere groei meer vluchten over de Aalsmeerbaan, en dat betekent per definitie meer hinder voor Uithoorn. Onbespreekbaar!

De minister heeft een voorstel gedaan om Schiphol na 2020 stapsgewijs en onder voorwaarden te laten groeien tot 540.000 vliegbewegingen per jaar. Laten we duidelijk zijn, de raad van Uithoorn gaat niet over het wel of niet groeien van Schiphol. Dat besluit wordt, hoe jammer ook voor Uithoorn, in Den Haag genomen. Wel kunnen wij ons college een duidelijk mandaat geven om in alle formele en informele gesprekken die plaatsvinden heel duidelijk het standpunt en de wensen van de gemeenteraad te verkondigen in de hoop dat we hiermee zo veel mogelijk effect hebben. Dit mandaat stellen we via een motie(s) aan het eind van deze vergadering met elkaar vast. Samen met de fracties van GB en CDA hebben we een motie opgesteld die het college een duidelijke opdracht geeft. De motie is qua termen wat meer technisch van aard, maar verwoordt duidelijk waar we voor staan. Daarnaast gaan wij als lokale VVD uiteraard door met onze eigen lobby binnen de landelijke VVD.

De motie is aangenomen in de raadsvergadering van 17 oktober