Beste minister, over groei van Schiphol valt nu niet te praten.

In de speciale raadsvergadering over Schiphol op 17 oktober jl. heeft de VVD samen met Gemeentebelangen en CDA een motie ingediend die antwoord geeft op de brief van de minister aangaande groei van Schiphol naar 540.000 vluchten onder strikte voorwaarden.

VVD, Gemeentebelangen en CDA hebben in de door hen ingediende motie heel duidelijk verwoord, dat wat hen betreft nu niet te praten valt over groei van Schiphol. Vermindering van hinder, gezondheid en het welzijn van onze inwoners staat voorop. Eerst dienen alle in 2008 in de Alderstafel gemaakte afspraken over hinderbeperking volledig te zijn nagekomen. Maar ook willen de drie partijen (lopende) onderzoeken over de gevolgen voor de gezondheid en het milieu afgerond zien, alvorens überhaupt te gaan praten over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. Alleen met die informatie kan een goede afweging worden gemaakt, of en hoe Schiphol zich verder kan ontwikkelen zonder dat de gezondheid en het welzijn van onze inwoners (nog verder) in gevaar wordt gebracht. Laten we duidelijk zijn, met de huidige regels en stand van de techniek is groei op dit moment niet haalbaar, omdat groei dan nog meer vluchten over de Aalsmeerbaan betekent. Onbespreekbaar volgens de drie partijen.

In de raadsvergadering is de motie met een meerderheid aangenomen. Doel van de motie is om de wethouder en de raadswerkgroep een duidelijk standpunt mee te geven namens de raad als kader voor alle formele en informele gesprekken die gevoerd worden over dit onderwerp. De beslissing over het wel of niet mogen groeien van Schiphol wordt in Den Haag genomen. Het is dus zaak om daar zo goed mogelijk de stem en mening van de inwoners van Uithoorn en De Kwakel te laten horen.