Uithoorn geeft opnieuw gratis cursus politiek voor haar inwoners.

De cursus Politiek Actief gaat 25 februari 2020 van start onder het motto ‘Jouw gemeente, jouw zaak’ en bestaat uit vijf bijeenkomsten met elk een eigen thema. Naast theoretische kennis, worden dus ook vaardigheden zoals debatteren en lobbyen bij de gemeente verbeterd. Gastdocenten geven presentaties en uiteraard worden ook lokale politici en bestuurders uitgenodigd om ervaringen uit de praktijk te horen. Als afsluiting van de cursus bezoeken de deelnemers een raadsvergadering.

De cursus Politiek Actief is bedoeld voor iedereen die erover nadenkt politiek actief te worden, maar nog niet precies weet wat de mogelijkheden zijn. Daarnaast is de cursus ook zeer geschikt voor inwoners die willen weten hoe zij meer invloed kunnen uitoefenen op de lokale besluitvorming. Maar ook degene die gewoon nieuwsgierig is en wel eens wil weten hoe die lokale politiek nu eigenlijk werkt, is van harte welkom.

Op het programma staan 6 cursus avonden:

25 februari: Introductie, kennismaking en algemene staatsinrichting.

3 maart: Hoe werkt de gemeente(raad)?

17 maart: Gemeentelijke financiën en lobbyen bij de gemeente.

31 maart: De Uithoornse politieke partijen, u kunt die avond met de verschillende partijen spreken.

14 april: Debatteren en spreken in het openbaar.

23 april: Als laatste een raadsvergadering bijwonen.

De avonden beginnen om 19:30 uur tot +/- 22:00 uur.

Aanmelden kan tot en met 14 februari 2020 bij Hans van Leeuwen, raadsgriffier van Uithoorn, via griffie@uithoorn.nl. Er is een beperkt aantal plekken beschikbaar (vol is vol).