Nog niet zolang geleden spraken we als raad over Schiphol en spitste het debat zich toe op
geen groei van het aantal vluchten versus geen toename van het geluid. Voor veel inwoners
riep dit het beeld op alsof de raad ernstig verdeeld was over het Schiphol Dossier. Niets is
echter minder waar, we willen allemaal een stiller Uithoorn en De Kwakel. Kijkend naar mijn
eigen rol in dat debat, wil ik de hand in eigen boezem steken. Door alleen op een klein detail
in te gaan tijdens het debat, heb ik zelf bijgedragen bij het oproepen van dit beeld van
verdeeldheid. Onhandig en achteraf erg leerzaam voor mezelf.
Voortschrijdend inzicht, hele waardevolle discussies in de zeer actieve Raadswerkgroep
Schiphol en het hele proces rondom de Ontwerp-Luchtvaartnota hebben voor mij veel
duidelijk gemaakt. Ik hecht er heel veel waarde aan dat we m.b.t. de overlast van onze
buurman Schiphol met één stem spreken en blijven spreken als Raad. Daarom ben ik erg
blij met de voorliggende Zienswijze van Uithoorn op de Ontwerp-Luchtvaartnota. Deze
zienswijze is op zeer zorgvuldige wijze met breed draagvlak tot stand gekomen. En juist dit
brede draagvlak geeft ons een sterkere positie in onze strijd tegen het geluid-onrecht wat de
inwoners van onze gemeente wordt aangedaan. De laatste tijd durf ik zelfs te spreken van
‘Geluidsterreur’, want de wijze waarop het spel van het zgn. ‘Schiphollen’ al decennia wordt
gespeeld is alles behalve eerlijk en rechtvaardig te noemen.
Daarom steunen we als VVD met volle overtuiging de vanavond voorliggende zienswijze.
Aanvullend is er voor alle partijen ruimte om een eigen visie en standpunten te hebben t.a.v.
het Schiphol Dossier en vliegverkeer in het algemeen. Mij is duidelijk dat ieder scenario met
meer dan 400.000 vluchten slecht nieuws is voor de inwoners van Uithoorn, vooral doordat
het gebruik van de secundaire banen als de Aalsmeerbaan dan enorm toeneemt. De
Aalsmeerbaan mag nooit de proporties van een primaire baan krijgen, en is bij 400.000
eigenlijk overbodig.
Ondertussen is door onderzoek ook duidelijk geworden dat meer vluchten nauwelijks
bijdragen aan onze economie. Sterker nog, meer vluchten ondermijnen het draagvlak bij de
omwonenden, door onevenredige overlast en herrie. Maar ook doordat bijvoorbeeld
Amsterdam onleefbaar wordt door low budget massatoerisme via bijna gratis vluchten. Dus
wat de VVD Uithoorn - De Kwakel betreft is 400.000 vluchten de limiet, totdat
wetenschappelijk is aangetoond dat meer vluchten niet leiden tot meer geluidsoverlast (dB’s
en frequentie), massatoerisme overlast, gezondheidsrisico’s, stikstof- en CO2 uitstoot.
We zijn blij dat met de lokale bevlogenheid van PUSH, dit spreekt ons zeer aan. Gelet op de
inbreng vanavond roep ik hen op om aanvullend op de zienswijze van Uithoorn ook een
eigen zienswijze in te brengen. Hoe meer zienswijzen het decennialang ‘Schiphollen’ aan de
kaak stellen, hoe beter!