Betoog, Zienswijze Ontwerp-Luchtvaartnota

‘We beseffen nu pas wat ons al die jaren ontnomen is’. Kennelijk hebben we een corona-crisis nodig om tot dit besef te komen. En in mijn ogen kan het gevoel van de inwoners van Uithoorn niet beter verwoord worden als het om Schiphol gaat. Er is een heel ander Uithoorn ontstaan nadat de Aalsmeerbaan was omgebouwd tot parkeerplaats voor vliegtuigen. Je kan de vogels weer horen en soms is het zelfs onwennig stil, iets wat we al decennia niet meer kennen.

Nog niet zolang geleden spraken we als raad over Schiphol en spitste het debat zich toe op 

geen groei van het aantal vluchten versus geen toename van het geluid. Voor veel inwoners 

riep dit het beeld op alsof de raad ernstig verdeeld was over het Schiphol Dossier. Niets is 

echter minder waar, we willen allemaal een stiller Uithoorn en De Kwakel. Kijkend naar mijn 

eigen rol in dat debat, wil ik de hand in eigen boezem steken. Door alleen op een klein detail 

in te gaan tijdens het debat, heb ik zelf bijgedragen bij het oproepen van dit beeld van 

verdeeldheid. Onhandig en achteraf erg leerzaam voor mezelf. 

 

Voortschrijdend inzicht, hele waardevolle discussies in de zeer actieve Raadswerkgroep 

Schiphol en het hele proces rondom de Ontwerp-Luchtvaartnota hebben voor mij veel 

duidelijk gemaakt. Ik hecht er heel veel waarde aan dat we m.b.t. de overlast van onze 

buurman Schiphol met één stem spreken en blijven spreken als Raad. Daarom ben ik erg 

blij met de voorliggende Zienswijze van Uithoorn op de Ontwerp-Luchtvaartnota. Deze 

zienswijze is op zeer zorgvuldige wijze met breed draagvlak tot stand gekomen. En juist dit 

brede draagvlak geeft ons een sterkere positie in onze strijd tegen het geluid-onrecht wat de 

inwoners van onze gemeente wordt aangedaan. De laatste tijd durf ik zelfs te spreken van 

‘Geluidsterreur’, want de wijze waarop het spel van het zgn. ‘Schiphollen’ al decennia wordt 

gespeeld is alles behalve eerlijk en rechtvaardig te noemen. 

Daarom steunen we als VVD met volle overtuiging de vanavond voorliggende zienswijze. 

 

Aanvullend is er voor alle partijen ruimte om een eigen visie en standpunten te hebben t.a.v. 

het Schiphol Dossier en vliegverkeer in het algemeen. Mij is duidelijk dat ieder scenario met 

meer dan 400.000 vluchten slecht nieuws is voor de inwoners van Uithoorn, vooral doordat 

het gebruik van de secundaire banen als de Aalsmeerbaan dan enorm toeneemt. De 

Aalsmeerbaan mag nooit de proporties van een primaire baan krijgen, en is bij 400.000 

eigenlijk overbodig. 

Ondertussen is door onderzoek ook duidelijk geworden dat meer vluchten nauwelijks 

bijdragen aan onze economie. Sterker nog, meer vluchten ondermijnen het draagvlak bij de 

omwonenden, door onevenredige overlast en herrie. Maar ook doordat bijvoorbeeld 

Amsterdam onleefbaar wordt door low budget massatoerisme via bijna gratis vluchten. Dus 

wat de VVD Uithoorn - De Kwakel betreft is 400.000 vluchten de limiet, totdat 

wetenschappelijk is aangetoond dat meer vluchten niet leiden tot meer geluidsoverlast (dB’s 

en frequentie), massatoerisme overlast, gezondheidsrisico’s, stikstof- en CO2 uitstoot.  

 

We zijn blij dat met de lokale bevlogenheid van PUSH, dit spreekt ons zeer aan. Gelet op de 

inbreng vanavond roep ik hen op om aanvullend op de zienswijze van Uithoorn ook een 

eigen zienswijze in te brengen. Hoe meer zienswijzen het decennialang ‘Schiphollen’ aan de 

kaak stellen, hoe beter!