Woningen, woningen en nog eens woningen. Blog van Wethouder Jan Hazen

De bevolking van Nederland groeit nog steeds en de samenstelling van huishoudens verandert, waardoor de behoefte aan woningen nog steeds groter wordt. Vooral in de Randstad is een enorm tekort. Naast de Coronacrisis is het onderwerp wonen dan ook het meest in het nieuws. En terecht, mensen hebben recht op een plek voor zichzelf. De VVD is daarbij altijd de partij geweest die het eigen woning bezit hoog in het vaandel heeft staan.

In Uithoorn en de Kwakel is dat niet anders. Als wethouder Ruimtelijke Ordening krijg ik voortdurend vragen van inwoners of het allemaal niet wat sneller en vooral meer kan. Want landelijk is toch het devies: “bouwen, bouwen, bouwen”?

Dat is helaas nog niet zo eenvoudig. De gemeente Uithoorn valt onder het landelijk gebied, waarvoor de provincie de regels bepaald. En die komen kortweg op het volgende neer: In dit deel van de provincie mag alleen binnen het Bestaand Stedelijk Gebied (BSG) worden gebouwd. Dat BSG is overigens iets anders en ook beperkter dan de bebouwde kom.

Daarnaast hebben we nog te maken met de beperkingen van Schiphol i.v.m. de geluidsoverlast.

Het is dan ook een hele tour om nog geschikte bouwlocaties te vinden, die vervolgens ook financieel haalbaar zijn, want de grote bouwlocaties zoals Legmeer-West zijn vol. Daarbij geldt ook: Uithoorn is geen Uithoorn meer als we alle stukjes groen in de bestaande wijken gaan dicht bouwen.

Ik was dan ook ontzettend verheugd dat ik afgelopen vrijdag de “1e” funderingsbalk mocht leggen voor 24 nieuwe koopwoningen in het project Iepenlaan in de Kwakel. Een bijzonder project.

Ruime 2-kamer grondgebonden woningen voor een koopprijs van rond € 200.000, -.

Door een bijzondere grondconstructie (zgn. koopstart) en een uitgedacht ruimte gebruik, samen opgezet met de ontwikkelaar Timpaan, kon deze koopprijs worden gerealiseerd zodat de 24 huizen primair voor starters en alleen gaanden met een modaal inkomen bereikbaar werden.

Als projectwethouder heb ik daarbij wel harde eisen gesteld. Namelijk dat de huizen bij voorrang moesten worden toegewezen aan inwoners van de gemeente Uithoorn en garanties tegen speculatie moesten worden ingebouwd (o.a. zelfbewoningsplicht).

Er waren maar liefst 724 inschrijvers, meer dan de helft uit Uithoorn en de Kwakel. Dit geeft wel aan hoe groot de lokale behoefte is. Alle huizen zijn toegewezen aan onze eigen inwoners, 67% daarvan heeft een gem. leeftijd van 26 jaar. Daarnaast is 87% van de kopers alleen gaand.

Ik ben daar erg blij mee. Bij het aanbod van betaalbare koopwoningen wordt de groep van jongeren en met name singles immers vaak over het hoofd gezien. Met dit project hebben we dan ook een mooi resultaat voor onze eigen inwoners bereikt en ook nieuwe ideeën opgedaan voor andere kleinschalige projecten in onze gemeente.