De V van Verantwoordelijkheid, Blog van Jan Hazen, Wethouder

Het woord Vrijheid horen we de laatste tijd te pas en te onpas. Als leden van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie zou ons dat deugd moeten doen, want vrijheid is het grootste goed voor liberalen. Bij de herdenkingen op 4 en 5 mei was het inderdaad fijn om te zien dat de vrijheid die wij in Nederland kennen zo breed wordt omarmd.

Tegelijk zien we in de maatschappij een tendens die minder vrolijk stemt. Het voortdurend knabbelen aan het recht om persoonlijke keuzes in het leven te kunnen maken door een steeds verdergaande regelgeving op allerlei gebied. maken. Ondanks dat iedereen zijn mond vol heeft van een inclusieve samenleving steeds meer openlijk geweld en afkeuring tegen LBHT-ers. Het worden weggezet als fascist of racist als je niet mee gaat met elke criticaster van onze geschiedenis. Onder het mom van vrijheid anderen willen beperken of wegzetten als 2e rangs.

Echter je eigen vrijheid reikt slechts tot daar waar de vrijheid van een ander in het gedrang komt. En daarbij hoort nadrukkelijk onze verantwoordelijkheid voor een goed werkende maatschappij. Ja, en daar horen ook regels bij die niet altijd leuk zijn.

Een sprekend voorbeeld is het Coronabeleid van onze regering. Ja, er zitten soms maatregelen bij waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Maar door alles te negeren of obstructie te plegen breng je de gezondheid van anderen in gevaar en daarmee ook hun vrijheid.

De VVD heeft een grote verantwoordelijkheid om dat gezamenlijk belang en die gezamenlijke vrijheid te verdedigen en te koesteren. En doet dat ook! Door verantwoordelijkheid te nemen in alle besturen ook in moeilijke tijden en lastige kwesties.

Want elke keer als ik naar het journaal kijk en zie wat er om ons heen gebeurt, dan kom ik altijd weer tot de conclusie dat het in Nederland zo gek nog niet is.

We mogen zeggen wat we willen, we mogen denken wat we willen en we mogen ons eigen leven vorm geven. En we kunnen verantwoordelijkheid nemen voor ons eigen handelen dat bijdraagt aan een waardevolle samenleving.

Dat is een groot goed en daar hoort ook een grote verantwoordelijkheid voor ons allen bij.

Misschien toch tijd voor een nieuwe naam ? De VVVD.

De Volkspartij voor Vrijheid, Verantwoordelijkheid en Democratie ?