Jachthaven, artikel van Nick Bergman. Fractievoorzitter

In 2013 heeft de gemeenteraad een bestemmingsplan vastgesteld voor de realisatie van een vernieuwde waterlijn in het dorpscentrum. Het realiseren van een jachthaven is met het bestemmingsplan “Waterlijn Dorpscentrum” planologisch ook mogelijk gemaakt. Inmiddels is het velen niet ontgaan dat er een initiatiefnemer is voor de ontwikkeling van de jachthaven, de zogenaamde E-harbour.

Mede door het bestemmingsplan  uit 2013 kan de Gemeente haar medewerking niet zomaar weigeren. Bij de verdere uitwerking van het initiatief worden er door de Gemeente voorwaarden meegegeven waaronder het initiatief verder uitgewerkt kan worden. Dit betekent niet dat daarmee ook de garantie wordt verleend op het afgeven van een omgevingsvergunning.

Als VVD-fractie zien wij de komst van een jachthaven nog steeds als waardevolle toevoeging voor de waterlijn in het Dorpscentrum. Wel hebben wij net als vele inwoners onze bedenkingen bij de komst van de Waterlodges.

Als fractie zijn wij uiterst kritisch over de inhoud van een eventuele omgevingsvergunning aanvraag. Blijkt dat de aanvraag niet past binnen het huidige bestemmingsplan dan zal een besluit niet zonder de tussenkomst van de gemeenteraad genomen worden.

Wij delen het beeld dat het bestemmingsplan niet voorziet in de mogelijkheid om te kunnen overnachten binnen de jachthaven. De planregels doen duidelijk overkomen dat overnachting niet is toegestaan. Daarnaast zien wij, naast de mogelijkheid tot overnachten in de passantenhaven, er ook geen toegevoegde waarde in om dat òòk mogelijk te maken in de jachthaven.

In dat geval toetsen wij of er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Dit betekent dat aantoonbaar moet zijn dat de activiteiten niet strijdig zijn met de geldende regels, dat er maatregelen worden genomen om eventuele overlast te voorkomen en dat er een zorgvuldige belangenafweging heeft plaatsgevonden.

Wij kijken hoe dan ook uit naar het definitieve plan van de initiatiefnemer.