artikel van Nick: Woningzoekende achteraan in de rij?

Elk half jaar bepaalt het Rijk hoeveel statushouders elke gemeente aan een woning moet helpen. Statushouders zijn asielzoekers met een verblijfsvergunning. Zij mogen dan wonen in een normale woning en maken deel uit van de Nederlandse samenleving. Voor 2022 is de taak aan de gemeente Uithoorn om ca 40 statushouders te helpen aan een woning. Hieraan bijdragen is goed om de druk op de opvangcapaciteit van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) te verkleinen. Bijna altijd gaat het dan om een sociale huurwoning. Voor al deze mensen is het dit jaar al gelukt om hun aan een woning te helpen. Dat is goed nieuws! Want de woningen die de rest van dit jaar vrij komen kunnen naar andere Uithoornaars of Kwakelaars, die al jaren lang wachten op een woning. Of toch niet!?

Gemeenten mogen zelf kiezen of zij statushouders voorrang geven op een sociale huurwoning. Het college van Burgemeester en Wethouders van Uithoorn kiest er voor om dit jaar nog meer statushouders aan een huis te helpen dan het Rijk heeft bepaald. Maar dat hoeft helemaal niet. Daardoor sluiten mensen die al jaren lang wachten weer achter aan in de rij. Zij hebben namelijk geen voorrang. De VVD fractie vindt dat niet eerlijk.

Bij navraag aan de wethouders tijdens de vergadering van woensdag 26 oktober blijkt dat zij meer doen dan moet omdat het de werkdruk omlaag brengt van de gemeente. Onze vraag of zij de werkdruk belangrijker vinden dan onze inwoners die hard op zoek zijn naar een woning werd niet beantwoord.

De VVD fractie vindt dat als de gemeente aan de jaarlijkse taak heeft voldaan het College niet nog meer statushouders voorrang gaat geven. Iedereen moet toch evenveel kans kunnen maken op een woning?

Reden voor de VVD fractie om hierover vragen te stellen aan het College en met de andere politieke partijen het gesprek daarover aan te gaan.